tisdag 7 oktober 2014

Teststickare


Dags att damma av bloggen lite och visa något annat än krokade vantar. Inte för att jag inte tillverkat nu under sommarhalvåret, för det har jag verkligen. Men att dokumentera det vid datorn har inte riktigt lockat, fast bilder finns det gott om. De flesta på Instagram...



Sedan har det hänt lite annat, som min fyrfotade vän (illern) Virma har flyttat in. Så jag har en hel del illerrelaterat pyssel att visa upp. En annan flytt är inte heller för långt borta, i mitten av december får jag och sambo tillträde till vår nyinköpta gård. Så där, inga frågor på det? Bra. Över till handarbete.
Det börjar närma sig jul och lär väl bli en del hyschande och smusslande med vissa projekt. Men ett jag kan berätta om är det senaste som blev klart. Jag har varit en av sex teststickare på Stick with ous-podcast-Eddys muddar, Sälka. Ett riktigt roligt mönster så fort jag slutade vrida maskorna vid llr-minskningen helt galet. Mönstret är i första hand anpassat till en klass som hon lär stickning, men går även att köpa via Ravelry. En mudd tog ungefär åtta timmar att sticka. En vecka tog det ganska exakt för mig att slutföra projektet, men då fick jag som sagt repa upp en hel del. Då gjorde jag även en extra repetition på mitten mönstret. De gröna, andra paret jag gjorde, gick betydligt snabbare. Nu kunde jag (nästan) mönstret i huvudet, gjorde rätt sorts maskor och dessutom fem repetitioner i stället för sju som de ska vara och åtta som jag gjorde sist. Det var roligt att vara provstickare, även om mönstret funkade anmärkningsfritt och det mest blev grafisk småpet från en yrkesskadad redigerare. Men visst var det ett sött mönster.

Inga kommentarer: