fredag 12 juli 2013

Trendspaning African Flower

Jag gjorde dem nog inte helt rättvisa när jag bara nämnde African flowers i förbifarten i förra inlägget. Men de är verkligen överallt, helt klart en av de starkaste trenderna inom svensk virkning just nu, och inte bara svensk virkning.


Jag är med i ett antal virk- och handarbetsgrupper på Facebook och efter att sett rutorna i flera månader kunde jag inte längre motstå. Det kliade så mycket i fingrarna att jag åkte hem en lunch och valde färger, men sedan hann jag inget rut-virkande den dagen, utan det blev först i kväll under pysseljuntan. Mönstret till själva rutan är gratis och även några av beskrivningar av vad man kan göra med dem, Ravelry är sidan att leta på.
Och inte så konstigt att de blivit så populära, möjligheterna verkar vara oändliga. Allt från mindre kreativa filtar och bollar till fantastiska Lollobjörnen, ugglor och stiliga Hippo. Däremellan hittar vi väskor, måttbandsfodral och hjärtan. Det verkar bara vara fantasin som sätter gränser och fantasi finns det gott om i den kreativa virkvärlden. På Raverly finns det över 25 olika mönster än olika mönster på projekt. Jag har dock inte provat något, än.. Mer än diagrammet över African flower. Nu när jag googla runt hittade jag ett svenskt mönster här och för den som orkar eller har svårt att läsa mönstrena finns den mest utförliga steg-för-steg-beskrivningen jag någonsin sett här. Kanske borde ta och läsa igenom det svenska mönstret och se i fall jag tolkat de svarta sträcken rätt...
Men man verkar variera mellan blommor med fem och sex blomblad i de flesta projekten. 
Bilderna i breddaren är lånade, men giraffen lägger en sista hand på den tredje rutan jag hann under kvällens pysseljunta.
Om jag förstått det hela rätt så är Hedie Bears som är skapare av African flower och det är även hon som gjort dem enligt mig, häftigaste kreationerna av rutorna. (Uppdatering: Fel, fel, fel. Jag borde verkligen veta bättre och kolla upp fakta ordentligt. Men som tur är har Jenny Allberg koll. Mönstret hittade Hedie Bears i ett Sydafrikanskt magasin och hon fick tillåtelse av skaparna Lounette Fourie och Anita Roussouw att använda mönstret. Nu får jag krypa på alla fyra och skälla som en pudel ett tag...)

Alltså är kreationern i kollaget inget jag ska ta någon ära för. Bilderna har jag fått låna av:
Måttbanden: Eva-Lotta Staffas
Lollo och Hippo: Hoffematten Hallin
Gråa Hippo: Jenny Allberg
Tack för det!
Sedan var jag fräck nog att sno mönster bilderna utan att be om lov, men jag hoppas att det är okej då nedan länkar går till mönstren som de säljer.
Ugglan är virkad av JOs Crocheteria.



2 kommentarer:

Jenny Allberg sa...

Heidi Bears skriver själv i ett inlägg på sin blogg =This pattern was originally published in a South African magazine, and the designers are Lounette Fourie and Anita Roussouw.
Sen efter det så skapade hon djuren efter detta mönster och hon har även frågat om lov att använda mönstret :)

http://heidibearscreative.blogspot.se/2010/05/african-flower-hexagon-crochet-tutorial.html

Joppi sa...

jatack, jag vill ha!
Du får gå bananas bland mina garner...