torsdag 24 maj 2012

Stickad skolväska

Sedan högstadiet har jag tagit för vana att inför skolstarten sy en ny väska. Men det här året, 2009, nöjde jag mig inte bara med att sy. Jag hade en mycket roligare idé.



Väskan är stickad i lovikagarn. Det kändes lite som slöseri att inte göra ett par vantar av dem, men samtidigt tycker jag att det är snyggt med så pass grovt garn så stickningen verkligen träder fram.
Blomman är även den virkad i lovikagarn.
Insidan är sydd i tyg från en stuvrulle och mellan har jag använt mig av jeanstyg, från ett par gamla jeans, för att göra väskan lite stadigare. Dessvärre gör det den väldigt tung redan som tom, för att inte tala om när det regnar på den. Den står emot vätan ganska bra, men suger åt sig tillräckligt för att väga.
Hela väskan är slätstickad och bandet är stickade i en vanlig fläta.
På insidan finns en dragkedjsficka och min obligatoriska nyckelkrok. Det måste vara en av mina bättre idéer att sy in karbinhakar i väskor.
Jag har även sytt in en ficka som man kommer åt från väskans baksida, det blev inte jättesnyggt och med tanke på hur lite jag använder den borde jag kanske låtit bli. Men samtidigt syns inte baksidan på väskan så ofta.

Inga kommentarer: