onsdag 6 februari 2013

Alla hjärtans dag

Inför 14 februari har massproduceringen satt i gång igen. Hjärtan har virkats varje lilla minut av mina timmar på tåget mellan Sundsvall och Hudiksvall. Då de är så pass enkla och snabbvirkade har det blivit några stycken.



Jag gillar inte riktigt tanken på alla hjärtans dag bara är en kommersiell grej för att få kränga lite blommor, gelehjärtan och ett och annat vykort med något krysat budskap eller bara "Jag älskar dig". Jag vill gärna se alla hjärtans dag som en dag som en mysig dag då man tänker lite extra på de i sin omgivning. Det är lite som en alla helgona, fast för de levande, de som man fortfarande har chansen att tala om hur mycket de egentligen betyder för en, om det nu går... Men försöka duger också.
Därför har jag nu gjort en massa hjärtan som jag kan sprida runt mig.
De är som sagt väldigt enkla och går snabbt att göra. Det roliga är att man inte heller behöver något mönster, eller kanske snarare utifrån ett tänk kan anpassa hjärtan som man vill. De tillåter även roliga färgkombinationer.
Jag ska försöka mig på att förklara hur jag gjort som. Genom att minska mer, eller mindre och lägga in fler eller färre enkela varv går det att anpassa formen på hjärtat från knubbigt till lång smalt.
 
 
Mönster på hjärta:
De virkas i spiraler runt från toppen, eller topparna, och ner.
 
Lägg upp en magisk cirkel eller en tight lm-ring.
varv 1: 5 fm om ringen
varv 2: 2 fm i varje fm (10 fm)
varv 3: 1 fm, 2 fm i fm varvet runt (15 fm)
varv 4-6: 3 enkla varv = 1 fm i fm (15 fm)
Tag av garnet och fäst tråden.
 
Gör en till "hjärtdel".
Dessa två läggs emot varandra rätsida mot rätsida. Virka ihop dem i fem maskor.
Virka sedan runt dem som en del.
 
varv 7: 1 fm i varje fm + eventuellt en extra vid ihop virkningen om det ser glest ut. (20 + ev. extra maskor)
varv 8: ett enkelt varv = 1 fm i fm (ca 20 fm)
varv 9:  3 fm, 2 tillsammans (ca 15 fm)
varv 10-11: två enkla varv = 1 fm i fm (ca 15 fm)
Stoppa med bomull.
varv 12: 2 fm, 2 tillsammans (ca 10 fm)
varv 13: enkelt varv = 1 fm i fm (ca 10 fm)
Fyll ev på med mer bomull.
varv 14: 1 fm, 2 tillsammans (ca 5 fm)
varv 15: 2 tillsammans
Ta av garnet, sy igen hålet och fäst tråden.
 
Ge bort till någon du tycker om!
Jag hjälper gärna till om det blev oklart någonstans i mönstret.
 
Tillbaka till Virkat.

Inga kommentarer: