tisdag 30 juli 2013

Rosa rocker


Nu när brorsan varit ihop med tjej sin i över ett år är det hög tid att ge den första födelsedagspresenten. Vad kunde då passa bättre till en hästtjej som gillar rosa? Två kvällar senare och det här busfröet kröp ur min garnhög.



Nu i helgen fick den galna lilla hästen flytta in hos sin nya matte, till bådas förtjusning.
Det är andra gången jag virkar efter det här mönstret av Janna Li Janke och heter Amigurumi häst, pegasus och enhörning. Det finns två varianter,  en huvudvarianter, stående häst och en sittande, och sedan vilket hörs på namnet även mänster på horn och vingar. Förra gången även förra gången satt pållen, den var mörklila och mörkblå. Inte en helt optimal kombination, men den fick ändå flytta till släktingar i Jämtland. Mönstret är lätt och tydligt och hästarna är snabbvirkade. Det tråkiga är att fästa håret, men det är så pass lite hår så det är bara lite lyxgnäll för att inte bli allt för positiv. Sedan tycker jag att det kan vara lite klurigt att sy fast frambenen riktigt snyggt.
Jag har virkat i Queen akrylgarn och Järbo nya fuga akryl och ullblandning. Den sistnämda är säkerligen inte så ny som den vill ge sken av, jag skulle inte bli förvånad om nystandet kom från loppis. Den första vet jag däremot att jag köpt i Trollhättan när jag höll på med pacmanmobilen. Garnen har lite olika tjocklekar, men har på det stora hela uppfört sig väl. Till håret använde jag ytterligare ett tjockare garn som jag kombinerade med det tunnare, det för att skapa en fluffigare och coolare look.
Jag har nyligen börjat göra virkade ögon i stället för att brodera dem. Visst, det tar lite längre tid, men jag gillar inte att sy ögon och brukar aldrig få till det bra, så jag lägger hellre den extra tiden och får till det bra. Små detaljer som ögon kan dra ner hela skapelsen så.

Mönster på ögon
Pupil: Ett varv svart (5-6 maskor),
Iris: Nästa varv i färg (två fm i varje fm)
Ögonvita: tredje varvet i vitt (1 fm, 2 fm i 1 fm varvet ut).

Jag brukar avsluta varven med en smygmaska och en sydd maska av den avklippta tråden för att sedan börja med det nya varvet en bit i från där det förra slutade med en luftmaska och sedan första maskan i samma maska som luftmaskan fästs i.

Annars håller jag på med många i god tid-presenter och någon mindre i god tid-present, så jag kan inte riktigt avslöja något än. Jag har exempelvis en sängvirkning som jag började på i april som ska bli en julklapp... Helgen bjuder dessutom på en några timmar lång resa, alltså rätt mycket virktid. På torsdag är det dessutom dags för lite mer pysseljunta.

Till virkat.

Inga kommentarer: