tisdag 18 februari 2014

Lekparksvirkning

I sista stund snubblade jag över ett virkningsevenemang i Mellanfjärden och fick som tur plats. Berit Wilkner som tillsammans med ett helt gäng virkat en lekpark skulle komma och berätta om projektet och sedan skulle ett liknande dras i gång.



För drygt en månad sedan satte jag mig i bilen och åkte de drygt fem mil till Mellanfjärden och Trollska skogen för att få veta allt om lekparken och få bidra till en ny. Vi var omkring tjugo personer som alla efter en korta presentation (och en del datakrångel) började virka egna rundlar. Det finns inte något riktigt mönster, utan det gick ut på att göra en rundel med luftmaskbågar och smygmaskor. Och öka på känn, lagom mycket så att det varken blev en tub eller bubbligt. Det var lite frustrerande i början, men gick ändå rätt okej. Vi virkade i akrylgarn, Queen, med fyra trådar samtidigt. Berits park i Bessinge utanför Hörby var gjorde i två trådar, vilket gjorde att det töjde sig en del och hon hade fått laga nätet eftersom. Så förhoppningsvis blir det bättre med dubbelt så tjockt. Hon hade även kommit fram till att akrylgarn var det som klarade vädret bäst också.
Virknål var tjockare än skivstavar (12 mm) så det var halvtungt ändå och jag valde (som ni ser) att hålla nålen som i stickning i stället. Rundlarna ska bli en meter och sedan sys eller virkas ihop. Jag har kommit strax över en halv meter på min och det har redan gått åt åtta nystan, så det är inte någon billig virkning det här. Fast om man jämför med vad andra lekparker kostar så är det kanske inte så farligt. Kanske, jag har ingen aning om vad en lekpark kostar.
Nätet spänns sedan ut med hjälp av vajrar. Det ska bli kul att se vad det blir av det här projektet, det ska pågå till sommaren. Det andra nätet virkades det till i 14 månader.

Orginalidén kommer från Japan och SVT har gjort ett inslag om lekparken, vilket är den bästa överblick jag lyckats hitta. (Jag har lånat den lilla bilden på mig från Trollska skogens Facebooksida.)


Inga kommentarer: