måndag 17 februari 2014

Syfestat med mamma och krokning

Så var det dags igen, Syfestival i Stockholm. Den här gången började också resan ohyggligt tidigt, men var på många sätt betydligt humanare. Framför allt hade jag fint sällskap i form av min mamma.




Tio i fyra gick vårt tåg från stationen mot Stockholm. Även om jag sov bättre i bilens baksäte så var det här ändå bättre. Vi åt den medhavda frukosten, slumrade och löste korsord. Tåget kom sedan fram en halvtimme för tidigt så vi hade gått om tid att ta oss till Älvsjö och hängde på låset så där en kvart innan mässan öppnade. Den här gången var det inte riktigt lika många kurser som lockade. Jag skrev upp mig på en krokningskurs hos Gudrun. Hon som gick tre kurser för i höstas. Den här gången blev det plankorkning i flera färger. Det var härligt att få träffa henne och ta del av hennes kunskaper igen. Det blev inte mindre roligt av att hon kände igen token från höstens mässa. Den här gången kunde jag dessutom med betydligt större säkerhet hjälpa bordsgrannarna som inte hade krokat tidigare. Hos Gudrun gjorde jag också mässans enda fynd, ett mönsterhäfte med tolv olika tekniker för rutor. Nu ska jag bara komma på något att göra. Det har varit lite skralt på den fronten på sistone. Jag vill skapa, men har ingen aning av vad...
Jag passade även på att gå en drop-in i nålbindningsvirkning, vilket också var rätt roligt och blev rätt häftigt struktur. Sedan fick jag även den snabbaste snabb kursen av Virk-Johan i elastisk uppläggning för virkning. Det var inte direkt någon resår, men lite mindre hårt blev det i alla fall...
Mamma och jag gick tillsammans en kurs i stickade förkortade varv utan hål. Det gick ut på att sno garnet runt den första maskan som inte stickades när man vände. Det skulle jag verkligen ha behövt veta när jag stickade mina strumpor på vanliga stickor och som syddes ihop på undersidan (får ta och lägga upp bild på dem någon dag, de är ändå rätt fina).. Men jag kan ju alltid låtsas att de hålen är lite dekorativa.
Sedan hann vi även träffa många människor, äta gott och helt enkelt bara ha det bra.

Inga kommentarer: