tisdag 31 mars 2015

Brinnande äggula

Efter träningen i måndags var det dags att fixa kaka till tisdagens pysseljunta och medan den gräddades passade jag på att städa upp lite. På diskbänken låg äggskalen jag sparat de senaste dagarna och skräpade. Så lika bra att göra åtgång på dem.




Jag hittade en bild på liknande ljus på Pinterest och kom fram till att det inte borde vara så svårt att göra egna. Mycket riktigt, det gick som en dans. Allra helst hade jag velat ha äggskal utan stämplar och gärna några bruna med och kontriga, men en tager vad en haver.
 
Du behöver:
Äggskal
Värmeljus (lika många som du har äggskal ev. färgade ljus)
Kniv
Skärbräda
Grytlapp
Blompinne att rör i ljusmassan med
Två konservburken där ena passar i den andra, alternativt en kastrull du inte är rädd om (ljusmassan smälts i ett vattenbad)

1. Jag började med att rengöra äggskalen med varmt vatten så gott det gick genom att ta bort det mesta av både den yttre och inre ägghinnan. Sedan ställde jag äggskalen upp och ner för att de skulle torka.
2. Ta ut stearinet och veken ur aluminiumkoppen, delade stearinet med kniven så veken lossnar. Placera veken i botten på de torra äggskalen. Stoppa ljusmassan i den mindre konservburken.
3. Koka upp vatten i vattenkokare och häll i den större konservburken, fyll inte burken för full eftersom den mindre ska kunna sjunka ner. Sänk försiktigt ner den mindre konservburken i den större. Det är viktigt att det inte kommer vatten i ljusmassan. Eventuellt kan du behöva ställa vattenbadet på spisen för att allt stearin ska smälta.
Om du vill kan du stoppa ner färgad stearin.
4. Ställ äggskalen stadigt, i en äggkopp, äggkartong eller i aluminiumformarna. När ljusmassan är smält hälls den i äggskalen. Se till att veken inte drunknar.
5. Låt ljusmassan stelna, fyll på vid behov. Njut av dina påskig ljus.

Så här i efterhand hittade jag en beskrivning av Martha Stewarts som ligger bakom originalbilden. En liten fotnot  är att äggskal brinner inte, men förkolnar och stinker. Så se till att ljusen står rakt och stadigt så att det inte eldas på skalet. Och som alltid, lämna inte brinnande ljus utan uppsikt.
Det kan också vara värt att notera att det inte gör något om det är sprickor i skalen så länge ljuset står på något som inte blir förstört om det rinner stearin på. Jag har mina ljus på ett stort lerfat.

Lycka till och Glad påsk!

Inga kommentarer: