tisdag 31 mars 2015

Mjuka påskägg

 

Varför inte göra påskäggen lite roligare i stället för att bara fylla dem med godis. Jag har nästan gjort det till det till en tradition att ge bort något virkat i mina påskägg.




Dessa ägg och ytterligare några efter samma mönster gjorde jag i fjol. Dock blev paret på bilden klar veckan efter påsk. Jag hamnade i lite snett i tidsplaneringen och gav mig dessutom på en lite större påskfigur, en hön-tupp, till min yngsta guddotter som då inte fick äta godis. Så då det bara blev en figur i hennes ägg ville jag att den skulle vara lite större. Hur som, blev jag två figurer kort och i mamma och pappas ägg låg förutom godis en lapp där de fick önska om de ville ha ett ägg, kanin eller kyckling. Något ska de väl ha, trots att deras dotters tidsuppfattning är aningen skev. Pappa önskade sig ett ägg  med röda fötter. Själv föredrar jag orange fötter, de känns snällare och gulligare. Men jag tror det kan dölja sig lite nostalgi i hans önskning. Äggen går väldigt fort att virka, de består bara av tjugo varv och det är bara benen som sys på. Så jag gjorde något äggstra när jag ändå var i gång för att inte hamna i samma "pinsamma" sits nu i år.
Mönstret är gratis och kommer från Crochetra (aka Petra Sundberg) och det hittar ni här. Sprickorna ingår inte i originalet utan de har jag "broderat" på i efterhand, vanliga klassiska långstygn. Mina sprickor utgår från benen, så att det ska se ut som om kycklingen försöker ta sig ut.


Tillbaka till Virkat.

Inga kommentarer: