onsdag 26 juni 2013

Värmande sköldpaddor

Ja, varför inte lite mer välgörenhetsvirkning. Nu är det sköldpaddor som gäller. Lyxigt nog skickade organisationen ut både garn, virknål, tyglappar och mönster! Känns verkligen som att tiden som jag lägger på själva virkning  uppskattas.



Hjärtekatter, trygghetsbläckfiskar och nu även värmande maskotsköldpaddor till unga reumatiker. Hittills har de här varit roligast. Sköldpaddan virkas av åtta cirklar (två för huvud, två för kroppen och fyra för benen) i olika storlekar som sedan kan virkas ihop. Slipper alltså att sy fast delarna, vilket är ett stortstort plus. Fast slippa sy är ju en sanning med modifikation. Sköldpaddan fyllas med grötris eller matvete så att de kan värmas i micron. Jag tycker om när det finns en anledning till att en viss typ av djur virkas till en viss grupp. Onda leder tycker säkert om värme, på samma sätt som bebisar gillar armarna på bläckfiskarna. På hjärtekatterna är det bara hjärtat som är logiskt, vilket är synd..
Jag hittade sköldpaddorna på en grupp på Facebook och ja, varför inte. Jag slängde i väg ett mejl och sa att jag kunde hjälpa dem att virka. Jag fick inget svar på mitt mejl, men några dagar senare hade jag ett paket i min brevlåda. Tre gröna nystan och ett rosa, en virknål (3,5), svarta snörstumpar, mönster och dessutom tyglappar till att sy innerpåsarna av. Garnet, bomullsgarn, var riktigt skönt att virka av. Det kändes konstigt att virka med så grov nål, 3,5, och stort blev det. Men samtidigt inte glest, så det blev bra.
Jag har gjort klart en sköldis och har delar till ytterligare två, samt till ett skal och halva huvudet till en fjärde. Så jag ska sy påsar till de två sista sedan ska de få kravla sig ut i vida världen. Det faktum att det var tyg till tre kroppar men fyra huvuden gör mig lite fundersam på hur många sköldpaddor de förväntar sig i retur..
De har gått väldigt fort att göra dem och förutom att innerpåsarna ska sys, vilket jag gör helt på maskin, så går det att virka ihop alla delar, med undantag för ögonen då. Jag har lagt dem kant i kant och virkat fastmaskor genom bådas yttersta maskor. När det sedan blivit dags för ett ben eller huvudet har jag lagt delen mellan sköldbitarna (kroppen) och sedan virkat igenom alla tre plattorna (eller fyra som det är vid huvudet). Fungerar alldeles utmärkt. Så det blir nog fler paddor och de unga reumatikerna vill så..

Så är du sugen på att få ett paket hemskickat och virka till de unga reumatikerna, släng i väg ett mejl hit med din adress och säg att du vill virka åt dem. Vill du däremot virka en sköldis åt dig själv kan du ta del av mönstret här.

Inga kommentarer: