tisdag 10 juli 2012

Tomatkruksförsköning

Vårt finaste rum blir bara finare och finare. Min andra idé med flytveden gick i lås. Den första idén är så gott som färdig den med. Två av tre är på plats. På den sista ska bara limmet torka.



Finns det något somrigare än strandfynd? Och finns det någonstans där det ska andas sommar så är det på balkongen. För mig är det ingen riktigt sommar utan en tur på stenstranden i sommarstugan, därifrån de här brädorna kommer. Det känns dessutom som om det ligger helt rätt i tiden, lite retro och i högsta grad återanvändning.
När jag var liten var vi ungar alltid i stugan en hel vecka med mamma, medan pappa var kvar hemma och jobbade. Då hade jag och mina syskon byggt strandens finaste koja mellan stenarna med brädorna. Men nu har jag ett eget hem och inte i samma behov av att bygga kojor, även om det fortfarande är roligt. Men flytved kan man ha nytta av ändå. Det som blev över efter att jag (= Gustav) gjort blomlådorna  fick de bli blomkrukor till Gustavs tomater (han fick ansvaret för dem i år) som jag tror kommer växa extra bra nu. Brädorna är medvetet sågade i olika längder.
- Det ser ut som en full snickare har gjort det här, sa Gustav som hade väldiga problem med att såga i olika längder.
Han gnällde på det var svårt eftersom att han var van vid att såga rakt. Jag svarade att det absolut inte skulle vara rakt. Det vore som att bryta mot någon form av naturlag att såga av havet formade ojämna brädor rakt. Det säger sig väl själv?
Pappa, som kom på besök med mamma, kunde inte heller låta bli att kommentera mina brädor.
- Behöver du ved så kan du få det av mig.
Det tackar jag för, men i nuläget har jag inget behov av ved.
Jag tror Gustav tyckte det var lite roligt att hjälpa till även om han gjorde sitt bästa för att ge sken över att han mest ville bli av med brädorna. Tux däremot tyckte det var en utmärkt idé att förvandla köket till snickarverkstad. Allt sågspån var perfekt att gräva i, nog för att han brukar älska när vi stökar och använder golvet (typ slår in paket, mäter tyg etc), men det här var julafton.
 Jag är inte riktigt lika van att bygga saker i trä som han är, så efter att ha rådfrågat honom några gånger så slutade med att han byggde blomlådorna åt mig medan jag valde brädor. Det blev inte direkt sämre att jag planterat om lite blommor också. Jord och sågspån..

Blomlådorna är också klara, men några bitar sprack sönder så de ska bara limmas i hop.
Medan Gustav byggde balkonglådorna och gnällde över ojämna brädor...
- Hade det har varit raka fina brädor hade det gått på tio minuter.
...så började jag med projekt nummer två. När han blev klar med blomlådorna började han intressera sig för mina 30 ± 4 centimeter långa brädorna som jag börjat borra fyra hål i. Jag talade inte om vad jag skulle göra dem till, men han hade inte alls dumma teorier: golv och väggprydnader. Kanske kan bli nästa projekt?
Jag fick hjälp med att såga och borra resterande brädor och under tiden tråcklade jag ihop de jag redan gjort. Fyra krukor räckte det till, allra helst skulle jag vilja klä in den stora palmens kruka med. Men det får bli ett senare projekt. Jag tror Gustav är less på att både leta, bära och såga ojämna plankor...

Inga kommentarer: