söndag 5 augusti 2012

Mammas dominofilt

Har hon inte tålamod så säg? Den vackra filt har min mamma stickat. Men är man lågstadielärare så har man väl i princip högskolepoäng i tålamod?Det har tagit henne ett tag och hon har plockat garn både hos mig och hos mormor.



Filten är dominostickad. En sorts stickteknik som bygger på att man stickar ihop lappar. Rutorna är alltså stickade en och en, men maskorna är plockade från de föregående rutorna. Det som verkar smidigast är att hon har haft så små stickor, men med tanke på hur stor filten blir efter ett antal rutor så känns det inte som ett projekt man släpar med sig.
Även mormor ska ha en stjärna för sitt tålamod i detta projekt, de flesta trådarna, över tusen stycken har hon fäst åt mamma. Jag tror jag börjar misstänka var mitt tålamod för långa projekt kommer ifrån...
Det är roligt med rutorna, på ett sätt är det som ett lapptäcke sytt av gamla kläder man har haft. Jag känner igen några rutor här och där och kommer och tänka på andra saker jag har gjort, med det garnet. Vi har till exempel lite sköldpaddsdelar och ett vant- och mösssett till syrran i filten och lite minnen från Stockholms bästa garnaffär, som visserligen inte var allt för häftig... Men ändå.
Här, hos Drops,  hittade jag i alla fall en beskrivning på hur man dominostickning.


Inga kommentarer: