tisdag 21 augusti 2012

Minskning av slakthögen

Här har vi det första gänget ur slakthögen. Figurer jag började med någon gång på en resa mellan Rotebro/Upplands Väsby och Centralen/Birger Jarlsgatan. Men inte förrän nu, några månader senare är de färdiga.





Ja, som ni ser är det en väldig bredd på figurerna. Påsktupp, Lucia, älgjakt och ja flodhästmönstet jag snöade in på. Mönstret på Lucian är från Svarta fåret i Allers julnummer. Mormor och mamma hjälptes åt att spara ihop hela luciatåget åt mig så tanken är att det ska bli fel. I högen finns en påbörjade bock, som det gula garnet tagit slut till och en till vit kropp (en tärna eller stjärngosse). Så det är väl på gång, så småningom. Mönstret till tuppen köpte jag på Symässan från Salabim. Jag tror det var fem mönster för en hundring och det var tre som jag gärna ville ha, däribland mönstret till flodhästen, så tuppen fick följa med. För det vet ju alla, är det ta tre betala för tv¨måste man ju ta tre även om man bara skulle ha en från början.. Eller...?
Däremot fick jag för mig att förnya mig lite och montera benen på flodhästen och älgen så de står i stället. Det är nästan lite roligare, men samtidigt mindre smidigt då de inte kan stå på egen hand längre. Den stående älgen virkade jag i panik. Sista minuten och tidsoptimist är mina mellannamn. Jag skulle köpa en blomma som tack till praktikplatsen. Kvällen, eller snarare natten innan kom jag på att det vore kul att göra en personlig blommpinne. Eftersom jag verkligen varit norrlänningen från landet där så vad passar bättre än en älg. Sedan att det är rätt tidskrävande både i virkning och montering var inte något jag riktigt jag tog med i min optimistiska kalkyl... Hur som älgen blev inte klar. Jag lyckades dessutom glömma stoppningen till den hemma. Så jag fick för mig att jag skulle stoppa den med ärtor i stället, nöden har ingen lag. Väldigt bökigt och de har nu plockats ur.
Nu har jag bara resten kvar, halvfärdiga figurer som i bland även saknar vissa delar och som garnet dessutom tagit slut till... Hm. Det löser sig. Men det är tråkigt att inte få börja på något nytt. Jag har ett så fint mönster på en uggla, en apa och en krokodil jag vill börja med. Men nu ska jag ta en sak i taget. Det tråkiga ingår också. Tyvärr.

Inga kommentarer: