söndag 3 mars 2013

Färgglatt och Lucior

 

Här har ni min senaste handarbets-idé. Eller i alla fall senaste påbörjade. Det saknas dock ett nystan på bilden, ett gult. Av någon anledning så har jag alltid väldigt ont om gult akrylgarn. Eller i alla fall gult i rätt nyans. Men annars så ingår alla dessa färger i ett sett. I say no more, men tio poäng till den som gissar rätt...



De härliga färgerna på den stora bilden umgås jag med medan jag pendlar. Här hemma pågår en mindre del rolig del av handarbetet. Sy ihop, fästa trådar, sy ansiktsdrag och i just det här fallet även knyta på hår. Blä. Jag brukar inte göra människor för att de inte blir lika söta som djuren och framför allt för att de ska ha en massa hår. Det är så tidskrävande och blir oftast inte särskilt snyggt, men jag tror att mitt luciatåg skulle se rätt ofärdigt ut om alla var flintis. Så det är bara att bita  ihop. De saknar dessutom ljus, luciakronor och stjärnpinnar så lite virkande blir det i alla fall.
Och på tal om under produktion. På den stora bilden ser ni en bit av mitt virkade överkast som mormor gjort åt mig (här ser ni hela). Jag håller på att virka en kant till ena kortsidan till den, eller rättare sagt jag håller på att förlänga den som mormor gjort.Den har bara haft kant på tre sidor och Gustav frågar titt som tätt vilken sida som ska vara åt vilket håll (den utan kant uppe vid kuddarna så att det inte syns). Men för att slippa hålla koll och vända hela tiden tyckte jag att det vore bra med en kant till. Så jag bad snällt mormor att virka en till kant åt mig. När hon gjort lika många uddar som på andra kortsidan fick jag kanten och instruktioner hur den skulle monteras. Men då var ändå för kort, så nu virkar jag på de sista uddarna...

Inga kommentarer: