söndag 24 mars 2013

Fint i riset

Nu är det mindre än en vecka kvar till påsk och tidsoptimist som jag är har jag massa påskpyssel jag vill göra innan dess. Och ja, det börjar bli tveksamt om jag verkligen hinner. Men ett av projekten har jag i alla fall hunnit med. Färgglada spiraler till påskriset.



Att transportera sig själv (och min lilla kanikel) hemhem tar sina timmar och som vanligt när jag är på resande och pendlande fot så ska det produceras. Förutom att färdigställa två disktrasor (i för mig två helt nya tekniker) till lillasysters swap (bytt är bytt, kommer aldrig mer igen.. Men bilder kommer när bytet är klart.) så hann jag pricka av en av mina påskidéer från min to-do-list. Mamma har så länge jag kan minnas alltid haft påskris i en fin höganäs kruka på byrån i hallen. I riset har förutom diverse kycklingar, ägg, hattar och häxor det hängt gula virkade spiraler. Jag fick veta i dag att det är mormor som virkat dem. Så jag har återigen stulit idén, eller låt oss säga inspirerats och gjort min egen tolkning. I stället för bara gula har jag valt klara, glada vårfärger. Sedan har jag inte björkris, utan sälg och videkissar. Nog för att det är jättefint med björkens små musöron, men jag känner ingen behov av att förlänga pollensäsongen med så mycket som en halv minut. Jag har tidigare försökt mig på spiraler, men fick inte till dem då och repa upp dem. Minns inte om jag hade ett annat mönster då, eller om jag helt enkelt missade att man måste forma till dem genom att sno ändarna i motsats riktning...

Jag har dessutom hunnit fylla år, för så där drygt en vecka sedan. Men när jag inte bor hemhemma så får jag fira flera gånger. Och det var just det som hände i helgen. Fira med familjen. Virknålen (på den stora bilden) fick jag av mamma då jag önskat mig ergonomiska virknålar. Helt underbart med ett tjockare skaft, jag trodde inte så jättemycket på det innan, men vill ändå testa. Ergonomiska heter de ju, så bättre för något på något sätt måste de väl vara och så många timmar som jag håller i en virknål varje dygn så är det nästan konstigt att jag inte slitit ut någon del i arm/axlar än.. Den här var i alla fall mycket skönare att hålla i, blir inte samma hårda tryck på pekfingret, fast jag måste säga att den var i en sjukt ful färg. (Vilket även mamma höll med om, men det var den enda hon fick tag i.) Jag fick även lite andra handarbetsrelaterade saker av mamma, som en ny päronväska att ha mina handarbeten i. Jag ska fota dem och ägna ett helt inlägg åt deras förträfflighet vide ett senare tillfälle. Sedan fick jag även ett fint lila ullgarn, men det fick jag inte ta med mig hem, utan det ingick stickning med presenten. Så om någon månad eller så får jag tillbaka mitt nystan i en fin sjal. Jag fick välja mönster och hittade ett på Ravelry som heter See the light shawl. Nu väntar lite kaniner och kycklingar på att bli virkade, projekten jag startade tidigare får fortsätta vänta lite, för påsken väntar inte.
Som ni som kikat in ullgarnet ser så har jag börjat med Instagram med under helgen. Tanke där är att jag ska ha handarbetstema med särskilt fokus på virkning, precis som här. Fast med mer ofärdiga projekt och mindre text, förstås. RivkaII heter jag för den som vill hänga efter mig där!
Och ja, skulle ni känna för att virka spiraler:

Spiralvirkning
Lägg upp cirka 15 lm.
Virka 3 fm i 2:a lm från nålen.
3 fm i nästa m, 3 hstp i nästa fm och sedan 3 stp i resterande fm.
Gör sedan öglan lagom stor (för att trä runt en kvist) och gör sedan en knut vid virkningen. Klipp av tråden och fäst den.
Du kan behöva sno och dra i spiralen för att den ska locka sig.

lm - luftmaska
fm- fastmaska
hstp - halvstolpe
stp - stolpe

Inga kommentarer: