tisdag 19 mars 2013

Hedlund med son

Här är den utlösande faktorn till mina mönsterköp i somras. Det här min familjs grannhundar, Hedlund och Hundunge (aka Hedlundsson eller Gibson) i virkad form.



I våras fick jag ett antal virknål av grannfrun, och mamma föreslog att jag skulle virka något som tack. Det tyckte jag lät som en mycket bra idé, men det drog ut på tiden. Riktigt rejält, men för ungefär en månad sedan flyttades dessa två in till grannarna, fast som födelsedagspresenter. Tyvärr kunde jag inte själv vara med vid överlämnande, jobb, jobb och jobb fick går före. Men enligt säkra vittnesuppgifter uppskattade den sin miniatyr och sprang runt med sig själv i munnen. Hedlund och Gibson är dvärgschnauzer i färgen salt och peppar, så jag är inte helt nöjd på färgerna på dem, men när de skiftar så mycket är det svårt att göra exakt. Men i bland duger nästan rätt också. Hedlund är pappa till Gibson, därav alla smeknamnen på lillvovven...
Mönstret på vovvsingarna kommer ur boken Amigurumihundar av Mitsuki Hoshi. Mönstret var halvbökigt efter som det är i diagram. Riktigt jobbigt att läsa ökningar och minskningar, även om det förstås är lättare att visa färgen i ett diagram. Men varför inte ha både textbeskrivning och diagram för färgen..?


Tillbaka till Virkat.


Inga kommentarer: