måndag 13 maj 2013

Barbafamiljen

I mars började jag med Barbafamiljen, sedan kom det mycket emellan och det är inte förrän nu jag orkat göra alla detaljer. Totalt blev det 73 delar att sy ihop. Det ser kanske inte ut så, men alla blommor, ojoj..




Låt mig presentera Barbafin, Barbaflink, Barbamamma, Barbazoo, Barbabok, Barbapappa, Barbalala, Barbastark och min personliga favorit Barbaskön.
Efter att jag och Emmelie såg till att Barbaskön blev Commit (studentföreningen för Information och pr-programmet och Grafisk design och kommunikations-programmet) så har jag tyckte lite extra om honom.Han gjorde jag i ett hårigt garn och för att få ut håret använde jag kardborreband.
På sikt ska Barbafamiljen få flytta in till mina gudbarn. Jag tänkte mig en liten lek som går ut på äldstingen ska lära sig namnen på dem och sedan få dem. Vi får se hur det landar.
Det var roliga att göra fram till alla smådelar, alla blommor, bok, flöjt, blommor, förstoringsglas, blommor. Utan detaljerna hade de inte blivit lika bra, så är det med det mesta. Detaljerna sätter pricken på i:na. En annan positiv grej med blommorna är att jag lärde göra franska knutar, eftersom det är de i mitten av blommorna. Jag har använt diverse akrylgarner som jag haft hemma och ett gratismönster som finns här. Sedan gjorde jag en egen blombukett till Barabamamma eftersom jag gjorde blommor i fel färg eftersom jag startade med dem utan att ha tillgång till varken mönstret eller bild på familjen. Barbastark fick en hantel i stället för en boll. Kanske inte så barnvänligt, men det var något som flög in i mig. Annars är det bara Barbapappas kropp som jag inte riktigt följt mönstret till, jag tyckte orginalet var lite för plumsig och rund, så jag gjorde några mindre ändringar på några varv (se nedan).
Jag hade tänkt göra en till familj, men det får definitivt vänta. Det ligger fler ufo:n i slakthögen och väntar på några enstaka delar, även om högen minskat rejält nu. Projektstartsförbudet råder fortfarande.
Förutom uf:na så ska hobbyrummet röjas ordentligt, det kom lite kakor och kompisar i väg när jag tänkte det sist. Men nu är jag ledig några dagar och gräsänka några dagar igen, så dags att röja och stöka ner det med mina projekt i stället! 


Mina ändringar i mönstret:
Barbapappa
v.1-v.17: enligt mönstret
v.18: 8 fm, 2 fm tsm *varvet ut
v.19-v.23: 1 fm i varje fm
v.24: 7 fm, 2 fm tsm
v.25-v.29: en fm i varja fm
v.30: 6 fm, 2 fm tsm *varvet ut
v.31: 1 fm i varje fm
v.34: 5 fm, 2 fm tsm *varvet ut
v.35: 1 fm i varje fm
v.36: 4 fm, 2 fm tsm*varvet ut
v.37: 1 fm i varje fm
v.38: 3 fm, 2tsm *varvet ut
v.39: 2 fm, 2 fm tsm *varvet ut
v.40:  1 fm, 2 fm tsm *varvet ut
v.41: 2 fm tsm *varvet ut
 

1 kommentar:

mest virkat sa...

vad fiiiiiint det blev, kul att se!