torsdag 2 maj 2013

Mönsterplatta

 

Jag fick en mycket fin födelsedagspresent av min snälla sambo när jag fyllde år för ungefär en och en halv månad sedan. En läsplatta som han tyckte skulle göra min pendling lite rolig. Och visst gör den det, ni anar inte hur många mönster som jag nu smidigt får med mig!




Jag vet inte riktigt om det var det användningsområdet som Gustav hade tänkt sig för min nya lilla platta. Men det är helt underbart, jag kan inte bara fylla den med pdf:er och mönster i andra format som jag hittar på det världsomspännande nätverket, den är även utrustad med kamera. Helt perfekt att fota av enskilda sidor ur mina böcker. No more mönster på papper. De tunga böckerna får stå kvar och pryda sin plats i bokhyllan och pappersmönstrena får bo kvar i min pärm och slipper bli knögliga. Bilderna blir tillräckligt skarpa för att texten ska gå och läsa och zoom in extra på bilderna med, nästa så att det blir skarpare än i själva boken.
Det ryms dessutom en hel del podcast på den, som Stickpodden och Stich with ous-podcast (recension kommer inom kort!).
Sedan använder jag självklart min platta till vanlig surf också, när jag befinner mig i wifi-land. För att inte tala om att alla podcast jag kan lyssna på medan jag virkar och alla playprogram som jag kikat på när jag virkar i sängen. Helt underbart, jag som trodde plattorna var lite överskattade och mest en oäkting mellan mobil och dator. Men inte då. Fast det kan också bero på att min dator är rätt seg numera, Gustav har haft försiktiga byt-ut-den-kampanjer och du-kan-ta-min-så-får-jag-köpa-en-ny-kampanjer, men utan någon större framgång. Dessutom är min smarta telefon inte den smartaste då det kommer till surf, men i övrigt all I want. Nej, jag är inget teknikfreak direkt, jag vill bara ha saker som fungerar felfritt. Så i min värld fyller plattan gott och väl sin plats.


Inga kommentarer: