söndag 26 maj 2013

Rekord liten slakthög


Wie-ho!  Jag börjar se ljuset i slakthögsmörkret. Enda sedan förra våren har slakthögen hållit sig på en jämn nivå. Nämligen för många för att det ska kännas riktigt roligt. Men nu kan snart Inga-nya-projekt-förrän..-förbudet upphävas på obestämd framtid!



Ufon, som jag genom poddarna fått lära mig att det heter (UnFinish Object), är aldrig roliga. De har känts som ett nödvändigt ont. Men samtidigt så försvinner en del av glädjen med virkningen om projekten inte färdigställs, fast när virkningen är slut och synålen ska plockas upp är det sällan roligt längre. Det bästa är figurer där delarna kan virkas ihop, eller åtminstone inte är så många. Problemet är bara att de snyggaste i regel har många delar.
Jag har alltid haft som regel att göra färdigt ett projekt innan jag börjar på nästan. Men ändå har det blivit så här. Min slakthög har växt främst på grund av allt pendlande, egentligen går det att sy då också, men av någon anledning gör jag inte det. Min ursäkt har varit att om jag hinner klart med projektet så kommer jag att behöva sitta sysslolös, om jag inte tar med ett nytt projekt. Vilket har känts onödigt att släpa omkring på. Visst låter jag som århundradets lataste, men så har argumentationen inom mig gått. Så tungt är det faktiskt inte. 
Men nu är snart problemet ur världen, i alla fall för den här gången. Jag kommer säkert fastna där igen. 
Men innan det är helt över kommer säkert högen att växa igen, jag har varit lite slarvigt och i mängden har delar jag vet att jag gjort försvunnit så jag har gjort nya för att färdigställa figurerna. Tror ni inte att de delarna dykt upp nu. Jag har ett Lucia-ljus, ett traktordäck (dessutom i bomull som jag inte vill virka amigurumi i!) och insidan till ett kaninöra. Hurra för ufon som bara består av en del.
Men sedan tror jag att det är dags att återuppta ett mellanprojektenprojekt igen. Tidigare har jag haft en mormorsrutefilt som det blivit någon ruta på då och då när amigurumina inte varit en lämplig fas för att följa med. Jag tror att jag ska dra i gång en fotboll, jag har trots allt några rutor till övers sedan sist.

Tillbaka till Virkat.

Inga kommentarer: