torsdag 9 maj 2013

Garnjakt i Peurto Rico

I april var jag och Gustav i Peurto Rico och min tanke var att ha med mig garn och ett mönster hem. Men att hitta garn på Grand Canaria visade sig vara lättare sagt än gjort. Men skam den som ger sig, till sist fick jag skörda. 



När vår veckosemester började lida mot sitt slut utan att jag snubblat över något garn blev det högt prioriterat. Så jag började frågade runt efter "yarn" i shoppingcentrumet, men utan resultat. Mitt i semestern var det bondemarknad i en liten bergsby, där skulle vi kanske ha tur. Men vi lyckades inte ens ta oss till marknaden. Vårt resebolag hade en inaktuell hotellpärm och hade lågsäsong och därmed inställd tur. Jaha, men den där broschyren vi hittade, de skulle ju åka dit. Och ingen förbokning heller. Perfekt. Jag och Gustav samt ett danskt par var i god tid vid busshållplatsen, men någon buss dök inte upp. När jag ringde numret för att fråga om det blivit förseningar möts jag av en telefonsvarare som säger att det är sommarstängt. Toppen.
Men vi hyr en bil och åker dit själv då! Vilket var en lysande idé, tills att vi insåg att hela söndag är en enda lång fiesta där allt stänger ner. Toppen.
Däremot visade det sig att det var lite bondemarknad även i vår by och mycket riktigt, där står ett gäng gubbar och stickar. Jag frågar om de säljer "yarn" de ser frågande ut och jag får övergå till kroppsspråk och en grannförsäljare som tolk. Jag fick ett namn på en ställe.
Sedan fick jag ett tips av en kvinna i en elektronikaffär. Så vi satte oss i en taxi och sa till chauffören vart vi skulle och visade garnnystan och frågade om han visste var vi kunde köpa.
Vi hamnade utanför en siestastängd tygaffär. Så efter en badtur och lite mat hade affärerna öppnat igen och vi hittade tillbaka. Men inte ett enda garnnystan i sikte. Suck.
Vi var på väg att ge upp och skulle bara kolla in resten av affärerna när vi ändå åkt dit.
Vi hittade en i kanariska mått gigantisk affär med allt möjligt krimskrams, där inne, i på lägst hyllplanet knappt en decimeter upp från golvet fanns det garn! Med svenska mått billigt, men inte jättebilligt. Så det blev fem akrylnystan (det finns ett grönt bakom det röda och blåa), tre bomullsnystan och ett mörklila tygband. Men mönsterjakten fick jag ge upp. Bättre än inget i alla fall.
I övrigt blev det inte mycket virkande på resan, inte mer än på flyget. Jag hade en virknål i bambu och det var inga problem i kontrollerna. Jag hann ungefär en halv mönsterstickad grytlapp. Dessvärre är det en framtida present, så bilderna är långt bort, men inte bortglömt. Fast den är inte klar än heller. Ligger i ufohögen med allt annat.
Nu ska jag dock ta och röja upp på hobbyrummet, laga lite saker och sedan ta hand om några ufon! Det är skönt med lediga egna dagar ibland.

Inga kommentarer: