onsdag 13 juni 2012

Bytt är bytt

Äntligen har jag fått till mönsterna. Större delen av virkvåren har gått åt till att ta fram mönster på Pacman och spökena. Men nu känns det som om den delen av mitt projektet har landat. 



Jag fix en lysande idé för några månader sedan, men då kunde jag inte ana hur lång tid det skulle ta innan den skulle innan den var möjlig att genomföra. Exakt vad idén går ut på vill jag inte gå in på eftersom det är en del i en present. Dessvärre är det så med rätt många av mina projekt. Men här är en delsträcka, Pacman och spökena ingår i min plan. Då jag tidigare försökt göra äppelfodral vet jag hur lurigt det är att göra glapp i rundvirkning. Så jag bävade mig lite för Pacman, så jag började med spökena. Efter tre prototyper visste jag hur de rent tekniskt skulle lösas, då var det bara dags att testa ut mask och varv antal. Pacman däremot, jag vet inte hur många prototyper av honom som ligger och skräpar hemma. Jag har testat alla möjliga lösningar, sytt ihop två halva bollar, börjat med munnen, avslutat med munnen och så vidare. Gustav var snäll nog ocg sponsrade mig med ett gult nystan så jag fick prova mig fram. Det är inte mycket kvar av det nystanet. 
Det här är egentligen det första mönstret jag tar fram från början, så det känns extra roligt. Lite tråkigt är att jag inte lyckats få någon klarhet i hur det gäller med rättigheterna. Rent upphovsrättsligt äger jag ju texten i mönstret, däremot är jag inte lika insatt i vad som gäller mönsterskydd och varumärkesrättigheter för tv- och dataspelsfigurer. Jag ska försöka ta reda på vem som numera äger Pacman, jag skulle gissa på någon större spelföretag. Men om det är lagligt att dela mönstret så berättar jag det här, så fort jag vet.

På den lilla bilden ser ni också en älg. Dessa figurer är ett tack till Gustavs före detta klasskompis och pappa som gav mig en halvlivstids förbrukning av garn och flera pärmar mönster. Det ligger dessutom en liten vävstol under sängen i husbilen. Det är tur jag är omgiven av duktiga kvinnor hemma, Gustavs mamma som är utbildad väverska har lovat att hjälpa mig komma igång. Vem vet, rätt vad det är finns det en till kategori här på sidan. I nuläget har jag bara vävt en löpare på syslöjden, men då både mamma och mormor har ju vävt hur många trasmattor som helst så jag borde ha det i blodet. Om inte annat så kan det inte vara allt för svårt att göra lite enklare löpare.
Nu ska jag ta och virka lite mer figurer. Jag köpte liten nya mönster i Trollhättan, ett på en giraff jag spanat in under ett tag nu.

Inga kommentarer: