lördag 2 juni 2012

EU-karta

Det här är en karta över Europeiska unionens 27 medlemsstater 2011. Jag fick en uppgift i skolan att göra en fakta ruta på dem. Jag satt i flera timmar och googlade flaggor och flyttade lager upp och ner.



När det kommer till Illustrater går jag efter principen hellre bra. Jag har svårt att få till snygga skuggningar och göra bilderna verklighetstrogna. Men roligt har jag. Just den här kartan gjorde jag under helg då vår lärare fått för sig att vi skulle sitta på skolan och göra tillägg till artiklar. De tilläggs som gjordes sattes upp en tavlan och lärarna kommenterade dem. Jag minns att de frågade efter vem som gjort kartan och berättade sedan att det här inte var något tillägg. Det var nyhetsgrafik. Och jag antar att de rätt. Kartan gör sig bäst som åtminstone en fjärdedels uppslag och inte som en två spaltare i slutet på någon artikel. Det var rätt klurigt att måla flaggorna och se till att färgblocken höll sig inom rätt land. Men pillgörat är oftast det roligaste och det som gör att något blir riktigt riktigt bra.
(Lite tråkigt är att mina strikta mått inte riktigt lämpar sig för att visa kartan i rätt proportioner, men så är det.)

Inga kommentarer: