lördag 30 juni 2012

Katter för hjärtats skull

För ganska exakt ett år sedan var jag fullt sysselsatt med att virka hjärtekatterpå bilden är de två jag skickade i väg med sina nya, men kortvariga vänner. De var sjukt tråkiga att virka, men vad gör man inte för den goda sakens skull.


Efter att ha fått tipset från tre av varandra obeorende vänner fanns det inte längre något val. Det var bara att sätta sig ner och virka hjärtekatter, en katt med ett hjärta med ett ärr på fastsytt. Först tyckte Emmelie att jag skulle virka en, sedan Ann och några dagar senare även min kusin Matilda. Mitt i allt ville Hinds (kårkompis) ha en egen katt, för att han är ett hjärtebarn. Så den vänstra heter Emmelie, för hon var först och den katten gjorde jag först, den i mitten är Matilda och den ska Hinds få och den högra är Ann.

Hjärtekatten är ett välgörenhetsprojekt där frivilliga virkar katter som ges till barn med hjärtfel på hjärtavdelningen vid Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg och Skånes universitetssjukhus i Lund. Projektet har pågått i drygt ett år nu och just nu har de fått in närmare 1600 katter. Projektet startades av Susanne efter att de läst en blogg om ett barn med hjärtfel som fick den första hjärtekatten. Hon har själv ett barn med hjärtfel och ville ha en likdan till sitt barn och bad en kompis göra en. De tyckte att alla andra barn också skulle få varsin katt, och kom på hur de skulle genomföra det. Varför inte låta godhjärtade handarbetare  virka och sänka dem...
Jag tycker att det är synd att det inte var ett roligare djur, för de är varken fina eller roliga att virka. Men det är för en bra sak.Vill du också göra ett barn lite gladare eller vara egoistisk och gör en till dig sjäv så har du mönstret där.

Inga kommentarer: